• 29. april 2017

Indhold

Summer Cup 2012 Polen

Summer Cup - Turbia, Polen,  31.aug. - 1.sept. 2012

I sensommerens sæson for world cup konkurrencer var det denne weekend et valg mellem Eifelpokal i Tyskland, eller en konkurrence hvor vi ikke tidligere har forsøgt os, Turbia Summer Cup i det sydlige Polen øst for Krakow.

Valget faldt på det nye og uprøvede, - 4 stk. F1A drenge i Jes Nyhegn's VW-bus, der udover Jes talte Steffen Jensen og Karsten Kongstad og Peter Rasmussen.

Godt 1200 km. fra København ligger Turbia Airfield hvor den lokale klub stod for en velfungerende konkurrence på en græsklædt sports-, og svæveflyveplads.

Efter en aften og nats kørsel var vi fremme lørdag formiddag under dagens F1B og F1C konkurrence, og gik straks i gang med trimning til søndagens F1A konkurrence. Hvem kan modstå vindstille og 22 gr. varme på en græsplæne ?

Så der blevet gået til vaflerne med trimning til sidst på eftermiddagen, hvor matheden trods alt indfandt sig, og det bookede hotel begyndte at trække, som vi også gerne skulle nå at have lidt glæde af inden konkurrence start kl. 7 søndag morgen.

0 -3 m/s fra skiftende vindretninger i overskyet, diset vejr i de første runder gav ikke meget termik eller det modsatte, så det var i første omgang et spørgsmål om at få skudt modellerne godt af i den rolige luft, hvilket så også kunne have sine vanskeligheder, - for nogen mere end andre …. Det kan hævdes, at forudindtagede lokale stimulanser i flydende form (doping ?) ikke nødvendigvis er præstationsfremmende.

Vi klarede dog alle de første runder i mere eller mindre fin stil, og med Jes som den suverænt sikreste gennem hele konkurrencen.

På pladsen var ikke mange vi kendte, eller kunne kommunikere med, men det var sjovt at være med i en konkurrence, der viser andre ansigter end dem der huserer i de store World Cups. Der var 35 deltagere i F1A, primært polakker, og ud over os danskere, en håndfuld fra Slovakiet.

Vi havde alle undervejs flyvninger der haltede lidt i tvivlsom luft, der dog endte med kun at gå ud over Karsten frem til femte periode. I femte periode valgte konkurrenceledelsen, lidt utraditionelt, at ændre maxtiden til 5 minutter for alle der havde fløjet fuld tid, hvilket indbefattede Jes, Steffen og mig. Vi fløj alle tre de 5 minutter, men Steffen havde det uheld at flyve over og bag lufthavnsbygningen, hvor urene blev stoppet 4 sekunder før maxtiden. Surt show, - der rakte til en 10. plads.

Fly-off for de sidste ni deltagere blev sat til kl. 18 med 7- min. max, hvilket gav mulighed for eftermiddagstræning i det fantastiske vejr.

Jes havde under hele konkurrencen fløjet med sin Chop LDA model, og demonstrerede med den at være i stand til at få modellen højere op end nogen anden på pladsen, i snit vel omkring de 100 m.

Dette gentog sig også i Fly-off runden, hvor Jes supplerede med svag termik, og som den eneste klarede de 7 min. maks. En suveræn vinder.

Jeg selv præsterede en OK start, men i dårligere luft, der rakte til en 5. plads. 

En god weekend i Polen på en fin plads i godt vejr.

Referent: Peter Rasmussen