• 26. maj 2017

Indhold

Referat 2012

 

Af frygt for overtræning tog de fleste af os først en turistdagstur til Stillehavet og så surfere og overlevende 68'er hippier, inden vi torsdag gennemførte den afsluttende træning op til MaxMen International.

Her var der 56 deltagere, og af de 23 der fløj fuld tid i F1A var der 3 danskere, Jes, Karsten og mig. Vejret var hele dagen noget drilsk, og vi havde alle flyvninger som var tvivlsomme, da termikken havde en tendens til at "dø ud". Dette blev Peter ramt af, da han lavede sit eneste drop i dette stævne, mens Bo havde en møgdag med 3 drops.  Da der kom en stor og rolig bobbel forbi mens der blev afviklet 5 minutters Fly-off, fik 20 deltagere fuld tid her, og da endnu en gang god luft kom forbi mens der skulle flyves 7 minutter faldt kun en enkelt deltager fra i denne runde. Det var desværre Karsten, der i travlheden i forbindelse med  en noget besværlig hjemhentning fra første Fly-off runde, ikke havde fået justeret sin timerindstilling, så han DT-ede ned på 5.15! Det skal dog retfærdigvis siges, at modellen lå så lavt, at det er tvivlsomt, om den havde fået de 7 minutter alligevel. Næste morgen tidligt stod der derfor 19 mand og skulle forsøge at flyve 10 minutter i næsten termikfri luft. Jes satsede hele butikken på et topresultat, idet han igen valgte at tage flyoff starten med sin flapper, som han havde arbejdet utroligt meget med hele ugen. Den har et stort potentiale, idet den kommer pænt højt op, mens den glider markant bedre end topflyvernes LDA modeller. Den er desværre yderst kritisk i sit trim, og denne sidste start blev ikke en af de vellykkede, så det gav kun 120 sekunder og en 17. plads. Jeg fløj en god start med min 6-panel model, som har et vidunderligt glid, men da jeg i buntet mangler20- 25 meter i højden i forhold til de bedste, blev det til en 11. plads med 5.14.

I den efterfølgende F1C konkurrence slog danskerne endelig til, og de kom begge i Fly-off. De klarede også begge i fin stil de 5 minutter. I den sidste start fik Henning 5 minutter mens Thomas fik 6 minutter. Thomas' model har potentiale til mere, men lige netop den sidste start var ikke helt god, idel modellen blev kastet lidt for fladt og skævt, så udgangshøjden ikke blev de ca. 170 meter det blev til i de andre perioder. Det var imidlertid dejligt at se Thomas på pladsen igen, og historikerne mente at kunne konkludere, at det var hans første F1C Fly-off siden EM i 1996!

 

Eftersom dette samlede arrangement efterhånden har fået status som sæsonstart og intensiv træningslejr for store dele af verden bedste fritflyvere, så var det dejligt at se, at vi faktisk godt kan være med, når bare vi forbereder os ordentligt. Vi mangler lidt i at være blandt de allerbedste, men bortset fra dem, så bør vi hver især kunne slå til og lave gode resultater resten af 2012. Vi brugte megen energi på at iagttage og diskutere hvad de andre gør og bruger af udstyr, og selv om det i sidste ende er den gode luft der bestemmer hvem der står øverst på prispallen, så er der vist ingen tvivl om, at vi bliver nødt til at afprøve nogle modeller med LDA profil.

Alt i alt en pragtfuld tur med masser af flyvning, gode resultater, mange burgere, "supersalad" og masser af mexicansk øl.

 

                                                                                                                                                                              Steffen Jensen