• 30. september 2020

Indhold

Nyhedsbrev marts 2020

Fritflyvnings-nyhedsmail - 16. marts 2020

 

Corona-epidemien betyder aflyste arrangementer og stævner

Udviklingen af corona-epidemien har betydet, at adskillige arrangementer og stævner i Danmark såvel som i resten af verden er blevet aflyst eller udsat.

 

Modelflyvning Danmarks Repræsentantskabsmøde

I Danmark gælder det først og fremmest Modelflyvning Danmarks Repræsentantskabsmøde, der skulle have været afholdt lørdag 21. marts. Modelflyvning Danmarks bestyrelse traf for en uge siden den beslutning i første omgang at aflyse mødet - for så at indkalde til det på et senere tidspunkt, når myndighederne skønner, at det er risikofrit at samles.

 

Særligt for fritflyvningsområdet

På fritflyvnings-området er der i Danmark pt. ingen aflysninger. Vores første konkurrence er Jutland Heath Cup 30. maj til 1. juni. Det må i øjeblikket vurderes som sandsynligt, at epidemien er bekæmpet, så denne konkurrence kan afholdes.

Til gengæld er adskillige udenlandske World Cup-konkurrencer aflyst eller udsat. Det internationale luftsportsforbund FAI (Fédération Aeronautique Internationale) har en kommission - CIAM - der tager sig af alle forhold vedrørende modelflyvning. CIAM har besluttet at aflyse og udskyde alle World Cup stævner frem til 20. april.

 

CIAM-plenarmødet 2020 udskudt

CIAM har også udskudt det årlige plenarmøde, hvor delegerede fra alle medlemslande diskuterer regler og meget mere. Det skulle i år have været afholdt i starten april - nu er det udsat på ubestemt tid.

CIAMs præsident Antonis Papadopoulos fortæller, at man holder øje med situationen og vender tilbage, når det igen er risikofrit at samles til stævner og møder.

Han slutter af med at anbefale, at man bliver hjemme - og bruger tiden på at bygge modeller!

 

 

Fra flyvepladsen

I den mere muntre afdeling skal det her nævnes, at hele to entusiastiske fritflyvere i de seneste uger har fået modeller i luften for første gang i mere end 25 år.

27. februar var det hundekoldt men ret stille, så jeg havde aftalt med Morten, at vi tog på Flyvestation Værløse og fløj. Morten har tidligere - og det ligger vist mange år tilbage - bygget en del fritflyvningsmodeller. I 2019 ville han igang igen, så han anskaffede et byggesæt til "Joulebox" fra CB Model Designs i USA. Det er en rigtig god F1S/E-36-model. Morten havde modellen klar og var i humør til at få den afprøvet.

Modellen var rigtig pænt lavet, vridningerne var som de skulle være, så Morten gik igang med et par håndkast, der viste et rigtig pænt glid med svagt højrekurv - lige efter bogen.

Så blev timeren stillet, batteriet lagt i modellen, og Morten trykkede på startknappen. Blup! - sagde motoren og propellen drejede en halv omgang. Det var batteriet, som ikke kunne levere strøm nok i kulden. Vi varmede batteriet i længere tid - uden held. Så skruede Morten propellen af (så belastningen på batteriet blev reduceret) og kunne køre lidt med motoren, så batteriet ligesom kom igang. På med propellen og afsted med modellen!

Det gik godt - 2,5 sek. stig i moderat tempo, men hele tiden med snuden i vejret. Efter fire starter måtte vi give op, fordi batterierne drillede - men Jouleboxen fløj!

Et par uger senere var jeg igen på Flyvestationen, denne gang i selskab med Christian D, som senest fløj fritflyvning i årene op til starten af 1980'erne. Christian har bygget en "El Filur", som også er en F1S/E-36-model. Modellen var rigtig pæn - men der var muligvis for lidt wash-in i højre inderplan. Christian lavede et par fine håndstarter, så vi besluttede at prøve med motor på.

Denne dag var det lidt varmere, og solen skinnede, så motoren kørte uden problemer. Stiget var ikke helt i skabet - den steg pænt stejlt det første sekund, så gik den fladt, før den igen fik snuden i vejret. Christian prøvede dels at vride vingen og dels at åbne kurvet, så modellen kunne komme bedre op. Det hjalp lidt, og han havde yderligere tre starter, før vi blev enige om at han skulle hjem og vride vingen med varme, så wash-in'et ikke forsvandt igen.

Men igen en vellykket debut for en ny model!

 

 

Timere til F1S og F1Q på lager igen

Hvis nogen har brug for en TexasTimers eMAX-timer til enten F1S eller F1Q, så har jeg igen et lille lager. F1S-timeren har to funktioner - den kan standse el-motoren, og den kan udløse termikbremsen.

F1Q-timeren er den såkaldte M/F-version - M/F betyder multi-function. Det henviser til, at timeren har de samme to funktioner som F1S-timeren, men dertil yderligere tre funktioner, som f.eks. kan bruges til tailplane-setting, auto-ror og wing-wiggler. M/F-versionen har desuden stik til RDT-system (fjernstyret termikbremse) samt et kodestik, så man kan programmere timerens funktioner via en PC.

Jeg har ikke præcise priser, men regn med ca. 400 kr. for F1S-timeren og ca. 800 kr. for F1Q-udgaven.

Kontakt mig, hvis du er interesseret - Per

 

 

Aktiviteter for Fritflyvning Danmark

2-3/5         Majtävlingen, Uppsala. Tilmelding til David Thorsén

30/5-1/6   Jutland Heath Cup, World Cup konkurrence på Kongenshus Hede - klasse F1ABQS

31/5-1/6   Danmarksmesterskaber for udendørs-modeller, Kongenshus Hede - alle klasser

2-5/7         Scandinavian Free Flight Week, Alvaret, Øland, Sverige

                   2/7 - Swedish Cup, F1ABCQS

                   3/7 - Danish Cup, F1ABCQS

                    5/7 - Norwegian Cup, F1ABCQS

Uge 28      Taulovklubbens sommerlejr, Hjelm Hede

August      Europamesterskaber klasse F1ABC, Nordmakedonien

30/8          Nordisk mesterskab i klasse F1S/E36, Bollerup, Sverige