• 21. november 2019

Indhold

Nyhedsbrev 2 - jun 2019

Fritflyvning - Nyhedsmail 13. juni 2019

 

"Jutland Heath Cup" og Danmarksmesterskabet 2019

Der blev ikke sat nye deltagerrekorder ved årets kombinerede DM og Jutland Heath Cup, som blev afholdt mandag den 10. juni i stedet for - som det oprindeligt var planlagt - over to dage den 8. og 9. juni.

Stævnet blev i elvte time flyttet pga. en rigtig dårlig vejrudsigt i weekenden.

Alligevel mødte 20 deltagere op for at tage del i løjerne. De seks kom fra Tyskland, mens resten var danske deltagere, hvoraf Marius Nyhegn og Ruben Sonne var debutanter til et udendørs DM. Det blev på mange måder også debutanternes dag - Marius lå efter fjerde periode på en delt førsteplads i F1A, men droppede så alvorligt i sidste start. Ruben lå også på en delt førsteplads i F1S, men var også uheldig med sidste start og droppede 12 sekunder, hvilket hjembragte ham andenpladsen.

Lars Buch skriver referat i Modelflyvenyt - og resultaterne er vedføjet denne nyhedsmail som pdf-fil.

 

Begyndermodeller til ungdomsskole

Vi har fået en henvendelse fra Peter, der er folkeskolelærer i Haderslev-området. Peter vil gerne bygge en lille fritflyvningsmodel med sine elever i 6. klasse - dvs. børn på 12-13 år.

Peter foreslår selv en katapultglider, evt. en model, som også kan udstyres med propel og gummimotor. Han skriver videre, at projektet skal være billigt - han forestiller sig, at eleverne måske skal lave alle dele fra grunden.

Vi har muligvis nogle sæt tilbage af den amerikanske katapultglider, som Henning Nyhegn skaffede fra USA for godt et år siden? Enten hos Lars Buch eller Hugo Ernst. Er det en mulighed?

Alternativt har nogen måske tegning liggende til en passende model?

Skriv eller ring til mig, hvis du har gode ideer, så vi kan hjælpe Peter med dette prisværdige projekt.

 

Husk tilmelding til World Cup-konkurrencerne i Sverige

I skrivende stund er der to uger til, at Swedish Cup går igang og dermed indleder Scandinavian Free Flight Week 2019. Hvis du endnu ikke har tilmeldt dig, så gør det på en mail til Robert Hellgren - Oplys dit FAI-nummer, dit navn samt hvilke klasser du vil flyve.

På hjemmesiden www.norbergsfk.se/Alltomklubben/Arbetsrum/SwedishCup kan du blandt andet se listen over tilmeldingerne - og der er mange!

 

En kompliceret hjemhentning

Og så et lille eventyr at slutte denne nyhedsmail af med .....

I min anden start i F1S-konkurrencen svigtede termikbremsen på min "Elmann 5". Det var uheldigt, for modellen var placeret i en god termikboble, og den fløj afsted ud over Kongenshus Hede. Efter seks minutter mistede jeg modellen, og Ruben Sonne, der tog tid for mig, måtte også snart give op. Han fulgte modellen i kikkert.

Modellen har en GPS-sender, og jeg havde fulgt, hvordan afstanden fra startstedet blev større og større under flyvningen. Men umiddelbart efter, at vi havde mistet modellen - stoppede tallet med at vokse. Da var modellen ca. 2.000 meter væk. Jeg gik ud fra, at GPS-signalet af en eller anden grund var afbrudt og besluttede at flyve videre med reservemodellen.

Efter konkurrencen kørte jeg og Christian så ud for at komme tættere på modellen, som vi troede var fløjet rigtig langt. Vi håbede at fange signalet igen, når vi kom derud, hvor det var blevet afbrudt.

Gode folk havde forsynet os med kort, pejleapparat incl. pejling og en række råd om, hvordan vi skulle tilrettelægge eftersøgningen.

Men der kom ikke nyt GPS-signal, da vi kom ud i terrænet. GPS'en var tilsyneladende låst på den sidste position, før signalet blev afbrudt.

For alle eventualiteters skyld mosede jeg så gennem krat og tæt skov med GPS-modtageren i hånden. Da den viste ingen afstand til modellen, stod jeg i en fyrreplantage. Jeg kiggede op - og der, i toppen af et højt fyrretræ, hang Elmann 5 fast med haleplanet fanget i en kløftet gren. Christian kom til, og vi prøvede at nå modellen med en lang, tynd fyrrestamme - vi lavede en rambuk for at ryste træet - vi ruskede i alle træerne i gruppen hvor modellen hang. Altsammen forgæves. Elmann 5 hang fast.

Så opgav vi - vi skulle med Århus-Odden færgen hjem, og vi kunne ikke nå at skaffe udstyr til at få modellen ned.

Ruben skrev og spurgte, om jeg havde fået modellen - jeg skrev tilbage om forløbet.

Og så skrev Ruben, at han alligevel kom på de kanter, så hvis jeg ville sende ham koordinaterne, ville han kigge efter modellen en af de kommende dage.

Jeg skrev en lang beskrivelse af vejen til modellen - jeg havde ingen koordinater, men kunne huske en række detaljer, som Ruben måske kunne bruge til at finde frem til modellen.

Allerede onsdag kom der en Messenger-besked fra Ruben med tre fotos af modellen. Han havde fundet stedet og efter at have ledt nogle minutter, fandt han Elmann 5 pænt liggende på skovbunden, våd men stort set uskadt. Få timer senere sendte han endnu et foto - en adressemærkat på den kasse, som han havde pakket modellen ned i, så jeg kunne se, at den var på vej til mig med PostNord.

Så det endte godt, takket være hjælp fra en række gode venner!