• 23. august 2019

Indhold

Nyhedsbrev apr 2019

Fritflyvning - Nyhedsmail 24. april 2019

 

Så er der åbnet for tilmeldinger til Scandinavian Free Flight Week 2019

Ikke alene er Scandinavian Free Flight Week tilbage på Rinkaby-feltet nær Kristianstad efter to års udflytning til Øland og det blæsevejr, som Øland er berømt for.

Der er også lavet justeringer af flyveprogrammet, så "Small Swedish Cup", der normalt er programsat til lørdag, udgår helt. Denne konkurrence for de små modelklasser har været programsat de seneste to år på Øland, men den blev ikke afholdt, fordi vejret krævede omlægning af tiderne for de tre World Cup konkurrencer - og dermed måtte de små klasser vige for de større.

Det kommer ikke til at ske i år, for nu er klasse F1S - den ubetinget populæreste af de små klasser - medtaget som konkurrenceklasse ved hver af de tre World Cups.

Der åbnet for tilmelding til de tre World Cup konkurrencer:

Torsdag 27/6:               Swedish Cup, klasserne F1A, F1B, F1C, F1Q og F1S

                   Briefing på pladsen kl. 07.00

                   Startgebyr 30 euro for én klasse, 40 euro for to eller flere. Juniorer 15 euro

Fredag 28/6:                Danish Cup, klasserne F1A, F1B, F1C, F1Q og F1S

                   Briefing på pladsen kl. 07.00

                   Startgebyr 30 euro for seniorer, 15 euro for juniorer

Søndag 30/6:                Norwegian Cup, klasserne F1A, F1B, F1C, F1Q og F1S

                   Briefing på pladsen kl. 07.00

                   Startgebyr 30 euro for seniorer, 15 euro for juniorer

Tilmelding:

Send en mail til Robert Hellgren med oplysning om dit navn, dit FAI licens-nummer, hvilket land du kommer fra, hvilke klasser du vil flyve samt hvilke af konkurrencerne du vil deltage i (Robert modtager tilmeldinger til alle tre World Cups)

Overnatning:

Danske deltagere kan campere på "Camp Ripa". Thomas Røjgaard har indgået en aftale med RC-klubben, som har campingområdet, om at danske fritflyvere må bruge pladsen mod betaling. Prisen er 80 sv.kr. pr. person pr. nat i telt og 120 sv.kr. pr. person pr. nat i campingvogn. Beløbet afregnes til Thomas, som vil være på Camp Ripa. Der er toilet og baderum - Thomas vil orientere om brugen af faciliteterne.

Læs mere om Camp Ripa på klubbens hjemmeside www.ripamfk.com

Thomas ankommer på Camp Ripa onsdag midt på eftermiddagen. Hvis nogen ønsker at benytte pladsen inden da, så kontakt venligst Thomas.

 

 

Det uofficielle skandinaviske F1S/E-36-mesterskab fredag den 31. maj

Det fjerde skandinaviske F1S/E-36-mesterskab skal afholdes sidste dag i maj måned - forhåbentlig på en ny plads i Bollerup, som ligger nogle kilometer nord for Ystad i Sverige.

F1S-mesterskabet har ligesom juni-World Cup'erne været på Øland de seneste to år - hvor det sidste år var fuldstændig vidunderligt forårsvejr med ganske svag vind og sol hele dagen. Men Øland er besværlig - dels fordi der er langt at køre for de fleste, og dels fordi terrænet tærer på kræfterne.

Så planen var, at stævnet i år skulle afholdes på Rinkeby-feltet. Desværre havde det svenske militær allerede placeret et andet arrangement der på denne dag, så nu er konkurrenceleder Bo-Eskil Nilsson i gang med at finde en ny flyveplads i Bollerup, hvor en stor landbrugsskole tidligere har lagt marker til en række veteranstævner.

Bo-Eskil er optimist, men har endnu ikke fået godkendt datoen hos landbrugsskolen, som gerne vil have høstet nogle græsmarker, inden vi bliver sluppet løs på området.

Der kommer en nyhedsmail, når invitationen er klar!

 

 

Jutland Heath Cup og Danmarksmesterskabet 2019

Vi gentager - forhåbentlig - successen fra sidste år med at holde endnu en dansk World Cup-konkurrence på Kongenshus Hede lørdag 8. juni efterfulgt af Danmarksmesterskaber søndag 9. juni.

Konkurrenceleder Peter Rasmussen har udarbejdet invitationen til "Jutland Heath Cup" - den medsendes denne nyhedsmail som vedhæftet fil.

Indbydelsen til Danmarksmesterskabet er endnu ikke kommet - men konkurrenceleder Leif Nielsen vil givetvis have den klar til næste nyhedsmail!

 

 

Nyt fra CIAM-mødet i april

Læsere af det engelske Free Flight News og/eller det amerikanske SEN vil vide, at der blev vedtaget nogle lidt overraskende ting på årets CIAM-møde.

Sub-committeens forslag om de såkaldte DT-fly-offs gik overraskende nok ikke igennem i den foreslåede form. Det blev i stedet omformuleret, så konkurrenceledelsen i tilfælde af, at et normalt fly-off ikke kan afholdes pga. vejret eller pladsens størrelse, kan afholdes som "højdemåler-fly-off". Konkurrenceledelsen fastsætter en flyvetid - på mindst 120 sekunder - hvor modellernes højde over jorden afgør placeringen. Det siger sig selv, at en sådan regel kræver, at modellerne har højdemålere indbygget.

I forbindelse med CIAM-mødet blev der offentliggjort et forslag til regler for, hvordan energi-limitere skal fungere i klasse F1Q. Også det er blevet mødt med nogen undren, fordi forslaget tager udgangspunkt i, at limiteren skal opbygges på en bestemt måde - ikke i, at den skal virke efter hensigten. Det skal dog understreges, at der fortsat er tale om et forslag, som ikke træder i kraft i 2020.

Endelig blev de amerikanske forslag om tidtagning af motortiden i klasse F1C afvist - og forslaget om, at man må benytte RC-DT i klasse F1S blev vedtaget.

 

 

Tilbud om billigt RC-DT-system fra Texas Timers

Hank Nystrom fra Texas Timers har tilbudt tre prototyper af firmaets nye RC-DT-system for kun 200 dollars stykket. Produktionsmodellerne vil blive solgt til 275 dollars pr. sæt. Et sæt omfatter en modtager, der aktiverer DT-funktionen (samt selvfølgelig motorstop) i modellen og en sender.

Hank skriver, at modtageren er produktionsudgaven - det er senderen også, men den er indbygget i en noget "rå" kasse, som bliver mindre og elegantere i produktionsudgaven.

Skriv til txtimer@tn.net, hvis du vil høre mere om RC-DT-sættet.

 

 

Træn med VM-holdet

Enheder fra det danske VM-hold har lagt store planer for de kommende måneders indsats med at forberede sig til efterårets verdensmesterskaber på Lost Hills i Californien.

De har ligefrem planlagt at flyve for dermed at komme i optimal form. Ikke mindst Steffen og Jes, der begge var ude og lufte modeller på Flyvestation Værløse midt i april.

Jes fløj med et par wakefields, som han har overtaget fra Pim Reuter. Specielt den ene af modellerne var i fantastisk trim og lavede nogle stig, som man umiddelbart ville tro måtte have baggrund i mere end 30 grams motorgummi!

Steffen vil sende besked rundt, når han planlægger at flyve - andre er velkomne til at komme med!

 

 

Meget mere om LiPo-batterier

Jeg havde en uhyggelig oplevelse på Flyvestation Værløse forleden. Jeg fløj min bedste F1S-model og lavede en række starter på 150-160 meters højde med 10 sekunders motortid. Jeg brugte to BOLT HV-LiPo'er på 500 mAh til disse første starter - og ladede batterierne op mellem flyvningerne. Så startede jeg med et tredie batteri - modellen mistede lynhurtigt hastighed i stiget, og efter 3-4 sek. stoppede motoren.

Pokkers, tænkte jeg, - jeg må have glemt at lade batteriet op!

Det gjorde jeg - og efter under et minut i laderen, var batteriet opladet til 8,7 V spænding. Så prøvede jeg igen - med nogenlunde samme resultat - måske kørte motoren en smule længere tid, men højden var langt fra imponerende.

Batteriet var åbenbart defekt. Jeg målte siden den interne modstand i batteriet - den var tre gange højere end i de to gode batterier. Så skrev jeg om det på Facebook i gruppen "F1Q and electric models" - og fik svar fra andre, der havde oplevet det samme.

Og i mailboksen kom en besked fra Jens Ole Larsen, som havde fundet frem til en længere række gode grunde til, at man kan opleve den slags. Jens Ole henviste også til Gert Gieses ABC - Gert er moderator på RC-Networks.de om elektronik og akkuer. Han har skrevet en LiPo-ABC, som ligger her:

https://www.elektromodellflug.de/lipo-leitfaden-faq.html

Hvis man kan tysk, får man adgang til en guldgrube af ting man skal gøre og - ikke mindst - ting man absolut ikke skal gøre.