• 23. marts 2019

Indhold

Nyhedsbrev dec 2018

Nyhedsmail 16. december 2018

 

Indendørs DM 2019

Bjarne har meddelt, at Danmarksmesterskaberne for indendørs fritflyvningsmodeller bliver afholdt i Vigerstedhallen nær Ringsted søndag den 24. februar fra kl. 11.00 til ca. 17.00.

Der kommer en mere omfattende indbydelse til mesterskaberne i en kommende nyhedsmail, men sæt allerede nu kryds i kalenderen.

På Landsmødet i starten af november var der overvældende interesse for at fortsætte med at afholde DM for indendørsmodeller. Det kunne måske betyde, at vi kommer til at se endnu flere deltagere til DM i 2019?

 

Første bulletin om VM i Lost Hills 2019

For en uges tid siden kom den første bulletin om VM for fritflyvende modeller, der som bekendt bliver afholdt på Lost Hills i Californien næste efterår. Bulletin'en er vedhæftet denne mail, så man kan læse om planerne og programmet for det kommende verdensmesterskab i klasserne F1A, F1B og F1C. Som nævnt i seneste nyhedsmail stiller Danmark med fuldt hold i klasserne F1A og F1B. Der er ikke tilmeldt danske F1C-flyvere.

 

Holdleder til VM i Lost Hills 2019

Der har endnu ikke meldt sig interesserede til posten som holdleder for det danske fritflyvningslandshold 2019.

Så fritflyvere med erfaring fra internationale konkurrencer kan stadig nå at melde sig og få en arbejdsom og oplevelsesfuld tur til VM 2019 på Lost Hills i Californien.

Der ydes tilskud til holdlederen, som kun selv skal bidrage med sin tid samt med en del af rejseomkostningerne.

Interesserede bedes snarest kontakte udtagelsesudvalgets formand Steffen om stillingen.

Som en ekstra bonus får holdlederen mulighed for at deltage i de to World Cup-konkurrencer, der afholdes før og efter VM-arrangementet.

 

Medlemsmødet om LiPo-batterier i november måned

Ialt otte medlemmer havde fundet vej til Lars's hus i Albertslund, hvor vintersæsonens første medlemsmøde blev afholdt.

Peter B fortalte om LiPo-batterier og gav gode råd om behandling af disse - uanset om man bruger dem til servofunktionerne i en F1A-model, som drivkraft i F1S eller til såvel styring af servoer som fremdrift for F1Q-modeller.

Dem, som ikke var med på mødet, kan læse en del af de gode råd her:  https://rogershobbycenter.com/lipoguide/

 

Medlemsmøde om forslagene til CIAM-mødet i april 2019

I 2019 skulle der kunne laves forholdsvis vidtgående regelændringer på det årlige CIAM-møde. Forslagene til eventuelle ændringer bliver normalt offentliggjort i løbet af december måned året før CIAM-mødet, så vi afholder derfor et medlemsmøde tirsdag den 8. januar hos Lars i Albertslund. Mødet starter kl. 19.00.

Hvis vi får forslagene til CIAM-mødet, bliver de sendt videre til alle medlemmer, så man kan orientere sig inden mødet hos Lars.

Hvis forslagene ikke kommer, så de kan behandles tirsdag den 8. januar, udskydes mødet. Det kommer der selvfølgelig også besked om.

 

Sidste chance for 33% rabat på eMAX-timere fra Texas Timers

Hank Nystrom fra Texas Timers har sendt et tilbud til danske og skandinaviske fritflyvere på sine elektroniske timere til F1S/E36- og F1Q-modeller. Normalprisen er henholdsvis 60 og 90 dollars pr. timer i basisudgaven. Hank har tilbudt timerne med 20 dollars rabat, hvis vi bestiller til afhentning på Lost Hills i forbindelse med de tre World Cup-konkurrencer i februar måned 2019.

Se det hele på www.texastimers.com - der finder du også tillægspriserne, hvis du ønsker timeren udbygget med nogle af de ekstra muligheder. Der er ikke rabat på tillægspriserne.

Rabatten opnås ved at bestille samlet gennem mig - Per. Jeg skal have bestillingerne senest den 24. december - husk at specificere evt. specielle ønsker (RC/DT-tilslutning, kodestik osv.). Når jeg har fået en mail med bestillingen, sender jeg betalingsoplysningerne.

Hvis du vil benytte dig af Hanks tilbud, så skriv eller ring til mig på mail.

 

Om beklædning med Oracover

Af de forskellige folietyper, som jeg har prøvet til mine F1S- og F1Q-modeller, er to af produkterne fra den tyske producent Oracover langt de bedste.

Det drejer sig om Oralight og Oracover Air Indoor. Begge folierne er polyester-film - i princippet er der tale om mylar-folie - og de har samme tykkelse, nemlig 17 my. Forskellen på de to typer er limen. Oralight har et tyndt lag lim på den ene side, mens Oracover Air er uden lim.

Når man beklæder med Oralight, starter man med at trække beskyttelsesfolien af på limsiden. Så lægges folien over den del af vingen, der skal beklædes, og man stryger folien på med et foliejern. Varmen fra jernet smelter limen, der binder på vingestrukturen. Det er en fordel at lakere vingestrukturen, hvor folien skal limes fast - dvs. ribber samt for- og bagkant. Jeg giver typisk strukturen to gange af Graupners Glattfix. Der skal slibes efter hver behandling.

Når strukturen er lakeret, går resten af beklædningsarbejdet som en leg ....

Med Oracover Air er proceduren anderledes. Man skal påføre en særlig lim, hvor folien skal limes på vingestrukturen. Den hedder Oracover Air Heiss-Siegelkleber. Den skal påføres den ubehandlede træstruktur i et tyndt lag. Når limen er tørret i mindst 12 timer, kan man sætte Air-folien fast. Man bruger igen foliejernet, der opløser Heiss-Siegelkleberen, så folien limes fast.

Det er noget mere levende at arbejde med end Oralight-folien. Og hvor der er overlapninger af folie - f.eks. i V-form-knæk eller ved skift mellem forskellige farver folie - skal man påføre lim på det lag folie, der ligger nederst, for at den øverste folie kan limes fast.

Disse "dobbelt-klæbninger" er særlig problematiske, når man skal stramme folien op med varme. Der sker meget let det, at begge lag lim bliver bløde, og at folien ved stramningen trækker limningen op. Så man skal være forsigtig og ikke stramme folien for voldsomt. Jeg har dårlige erfaringer med at bruge min varmluftblæser til at stramme Oracover Air op. Jeg nøjes med foliejernet på Oracover Air.

Forskellen på Oralight og Oracover Air Indoor er vægten. En kvadratmeter Oralight vejer ca. 36 gram, mens én kvadratmeter Oracover Air Indoor vejer ca. det halve. Hertil skal lægges vægten af limen, som skal påsmøres vingestrukturen. Samlet set sparer jeg ca. 10 gram ved at beklæde en hel F1S-model (på ca. 18,5 dm2) med Oracover Air Indoor i stedet for Oralight. Det er trods alt noget .....

Du kan købe Oracover direkte fra fabrikken - www.oracover.de.