• 23. juni 2017

Yderligere information

Model og batteri egler

Se de konkrete klasse regler her

Virkningsgrad

Ved 6kW og en virkningsgrad på 90% er tabet 600 watt, nok til at opvarme en lille stue om vinteren!

En stor motormasse kan absorbere mere varme end en lille motormasse. Derfor er det sådan, at jo højere virkningsgrad motoren har, jo mindre og lettere kan den bygges for samme power miveau.

Så højere virkningsgrad er en god cirkel, lavere virkningsgrad er en ond cirkel.

 

Hotliner grejet

Sidst opdateret: 27. februar 2016 (kontaktperson: Jeppe Alkærsig)

Udviklingen løber hele tiden og regler og teknikken løber med - og vi søger altid maksimum performance med maksimum virkningsgrad

Teknikken og modellerne der var #1 for et par år siden er sikkert ikke de samme i dag.

Derfor vil vi på disse sider forsøge at holde dig ajour med de mest aktuelle informationer på teknik fronten. Men mange af tidligere tiders modeller og teknikker er stadigvæk "hotte" og kan være udmærkede alternativer til spirende Hotliner piloter, så vi vil også forsøge at gemme teknik historien, hvis nogen falder over noget brugt grej.

Een ting er altid helt sikkert: En hotliner pilot søger performance med maksimum virkningsgrad, så man kan udnytte så meget som muligt af den energimængde vi har til rådighed!

Mest hot lige nu

Vi anvender idag udelukkende top kvalitet børsteløse motorer med gear i F5B og Hotliner Open. Vi bevæger os i følgende effektklasser:

  • F5B ca. 6kW motorer
  • Hotliner Intro 750W max

På batterifornten er det udelukkende LiPo celler, der er tilladt. Vi anvender "high C" batterier, typisk op til 75C fabrikater. Der er følgende batteri begrænsninger:

  • F5B maks. 10S 1P (nul parallel)

FAI discipliner kræver en såkaldt "energibegrænser" (tidligere kaldt "watt limiter"). Energibegrænseren er en slags "tank" eller et "taletidskort", som sørger for at alle i samme klasse har den samme energimængde til rådighed til udførelsen af flyveopgaven. Energitanken er pt.:

  • F5B 1.750 watt minutter