• 18. december 2017

Indhold

Batterier

Der bruges en bred vifte af forskellige batterier til Hotlinere, men fælles for både F5B og Intro kan siges at de skal have så konstant ydelse som muligt.

Med konstant ydelse menes både ydelsen gennem hele flyvningen, men også i løbet af batteriets levetid.
Det duer ikke at ydelsen varierer kraftigt fra første til sidste stig i baneflyvningen, da rytmen i flyvningen forstyrres.
Det duer heller ikke at ydelsen falder meget igennem batteriets levetid, da man så ikke kan stole på den motortid der er til rådighed.

Batterierne skal også kunne holde til behandlingen, der for F5B er ca 100C i 2-3 sek ad gangen.

Disse egenskaber kan desværre ikke rigtig læses ud fra nogen specifikationer fra fabrikanten, så man er nødt til at prøve sig frem og lytte til andres erfaringer. Selv C ratingen er erfaringsmæssigt ikke fyldestgørende, nogen 30C klarer sig fint mens langt højere specificerede batterier risikerer kun at holde få flyvninger.

For Intro er det passende med ca 2500-3000mAh for et 4S setup, og 3000-3500mAh for et 3S. Der trækkes ikke mere end ca 20C på disse, så de fleste kan bruges.

For F5B benyttes ca 3000-3500mAh for 6S setups, og 1800mAh for 10S. Her er vi som sagt tæt på 100C og det er ikke alle batterier der er med på dette. Sjovt nok har vi haft gode erfaringer med Turnigys 30C serie, men de ændrer desværre leverandør en gang imellem, så det er ikke helt til at stole på. Generelt er det bedst at tage fat i en F5B pilot og høre ad hvad der aktuelt giver mening.