www.modelflyvning.dk  

Gå tilbage   Forum - Modelflyvning Danmark > Modelfly-hjørnet > Fritflyvningsmodeller

Svar

Emne værktøjer Visningsmåde
 Gammel 05-03-2010, 20:58
 Regnar Petersen's avatar
Regnar Petersen  Regnar Petersen er offline
Senior Member

Registreringsdato : Nov 2001
Lokation : Brande, Danmark.
 Standard Dagsorden til CIAM mødet

Så er dagsordenen offentliggjort. Find det via hjemmesiden. "Elite" -> "FAI / CIAM & KDA" -> "Dagsordner og referater" i højre kolonne.

Giv din mening til kende overfor din styringsgruppe. Det er dem som bestemmer hvad Danmark skal stemme for og imod.

Lyset er hurtigere end lyden. Det er derfor, at nogle personer virker kloge, indtil man hører dem tale.

www.swdk.dk

Besvar med citat
 Gammel 09-03-2010, 19:58
Jonas_R  Jonas_R er offline
Junior Member

Registreringsdato : Oct 2009
 Standard

Hej,

Jeg har en mening om det forslag til regelændring i F1D der står i agendan til mødet. Hvordan kan jeg nå Leif Nielsen i elitudvalget? Jag kan ikke finde hans kontaktoplysninger på hjemmesiden eller i Modelflyvenyt...

Mange tak!

Med venlig hilsen

Jonas

AMC
 Besvar med citat
 Gammel 17-03-2010, 23:26
mig  mig er offline
Junior Member

Registreringsdato : Mar 2010
 Standard

Hej Jonas

Det må være til styring af modellerne, eller er der andre ændringer til F1D.
Kan du ikke skrive din holdning her. Jeg vil forsøge at få Fritflyvningsgruppens diskussion om CIAM forslagene til at foregå her, så det vil være fint at have en start. Der er jo et spændende forslag fra England om nye klasser. Det er godt nok udendørs. Men der er ihvertfald noget at diskutere.

Ellers er du velkommen til at skrive direkte til mig: dk_mig på yahoo.dk

Så kan vi samle op d. 10 april og melde indstillingerne.

Vi ses Thomas Røjgaard, Fritflyvning styringsgruppen.
 Besvar med citat
 Gammel 19-03-2010, 21:43
Jonas_R  Jonas_R er offline
Junior Member

Registreringsdato : Oct 2009
 Standard

Hej Thomas

Tak for svar. Jeg vil prøve at skrive og motivere min holdning. Dem der ikke flyver indendørs fritflyveri må undskylde hvis dette bliver nørdet.

Hvis en indendørs fritflyvnigsmodel er ved at støde sammen med bygningen, andre modeller eller lignende må de styres. Det gøres ved at skubbe eller slæbe modellen med en fiskestang eller snoren til en ballon.

Forslaget til CIAM går ud på at, ved styring med stang må stangen kun holdes lodret +/- 5 grader da man ellers kan påvirke modellens højde.

Men...

Det er allerede forbudt at påvirke modellens højde ved styring:

"Steering must only be used to avert collision with the structure of the building, its contents or other models. Movements of the model must be primarily in a horizontal plane Note: If, in a timekeeper's opinion, a model aircraft's altitude change is approaching one half metre, or one metre for each 25 m of altitude (whichever is larger) he will warn the competitor. Continued disregard of the timekeeper's warning will result in a terminated flight."

...og forslaget ville gøre det ulovligt at bruge en stang til at styre hvis modellen flyver over et område hvor man ikke kan gå og dermed ikke nå med ballon, for eksempel over tilskuer eller "pit"-område.

Der er to sjusk ved stangstyring der kan ses en gang i mellem. Det ene er at modellens haleplan løftes med en stang der holdes på skrå hvis den flyver med for høj næse, især i starten. Det er muligt at dette er hvad forslaget vil forbyde, men det lykkes ikke da det drejer det sig om at påvirke modellens vinkel (attitude), ikke dens højde (altitude). Denne form af "styring" burde dog allerede vare ulovlig da styring skal ske "from the front end of the model".

Det andre, og ganske usædvanlige sjusk er at man reducerer modellens højde for det at den stiger alt for hurtigt. Det gøres bedst med en lodret stang mod forkanten af modellens vinge. Rigtigt gjort så vil modellen glide langsomt ned langs den glatte fiskestang. Her hjælper forslaget ikke da stangen gerne skal vare vertikal for at det skal virke.

Jeg ser ikke at forslaget tilføjer noget til gællende regler, men begrænser muligheden for konkurrencedeltager at på en fair måde rædde sine modeller. Tillempe gællende regler mere stringent så er der ikke nogle problemer med styring.

Med venlig hilsen

Jonas

AMC
 Besvar med citat
 Gammel 06-04-2010, 23:18
Ole Vestergaard - VFK  Ole Vestergaard - VFK er offline
Junior Member

Registreringsdato : Jan 2009
Lokation : Vejle, , Denmark.
Post CIAM - indendørs fritflyvning, regelændringer

Hej Jonas,

Jeg vil meget gerne slå et slag for at evt. regelændringer indenfor indendørs fritflyvning bliver snakket igennem bla dem som flyver indendørs fritflyvning, og at disse folk (nok mest dig jonas) får lov til at bestemme hvordan der skal stemmes i disse sager.

Du må således meget gerne kontakte mig på tlf 24694102.
Jeg har et tlf nr. til Leif Nielsen hvis du er interesseret i det.

Det er ikke mit intryk at de øvrige ff-folk vil kunne tage stilling de foreliggende forslag, og derfor vil det være lidt kedeligt hvis man her skal tage stilling til evt. forslag.

Jeg har mulighed for at sørge for (via mail) at debatten bliver bredt ud til samtlige folk som har aktivt fløjet indendørs ff (dm) de sidste 2-3 år.

Er det noget vi skal have gang? Vi har jo kun 3-4 dage til debatten...

Hilsen

Ole
 Besvar med citat
 Svar

Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du må ikke oprette nye tråde