• 24. juni 2017

Start med gøre din tegning fast på byggepladen.
Klargør tegningen med tapestykker alle steder hvor der skal limes.
Alle liste samlinger på tegningen overtapes.
Tegningenn er nu klar.
Find dine nyligt lavede lister og ribber frem.
Er du nørdt, kan du veje dine lister inden du går i gang. Mine vejede ialt 0,650gr.
Start med at lægge forkanten af vingen på tegningen. Brug blylodder eller store møtrikker til at holde listen på plads.
Ved liste ender bruger jeg gerne et stort overlæg. Dette fjernes sidenhen. Påfør lim i samlingerne når det passer i din arbejdsgang.
Brug bare masser af lodder eller støtteklodser under hele byggeriet.
Når bagkanten er lagt op og limet installeres ribberne. De limes først på forkanten, hvorefter de tilpasses med barberbladet og limes til bagkanten.
Legoklodser er rigtigt gode til mange ting, her som støtter for ribberne mens limen tørrer.
Efter tørretid afkortes overlæg efter tegningen.
Vingen kan nu frigøres fra tegningen, ved at føre barberbladet under listerne. Her hjælper tapen
Nørden vejer lige igen.
Træværket til vingen vejer nu 0,292gr!
Haleplan bygget på samme måde som vingen.
Vægt 0,157gr.
Og finnen.
0,053gr.
Samlet vægt for træværket til vinge, haleplan og finne 0,501gr.
Trædele til kroppen.
Kropsdele lagt op, klar til limning.
Bagerste krog til motoren, bukket i 0,5mm piano.
Skabelon til propelblad taget fra tegningen og lagt på et stykke let 1mm balsa.
Begge blade klar til udskæring.
Vægt for propelblade 0,252gr.
Jig til gennemboring af propelakslen.
Der er masser af muligheder ved brug af Lego. Balsastykkerne sikrer at akslen ligger fast under
Færdig samlet propelenhed. Vægt 0,369gr.
Propelenhed klar til montage på kroppen.
Krop og propelenhed samlet.
Du nærmer dig målet.
Mere nørderi. Hvad sige vægten?
0,635gr uden haleplan og finne.
Ramme til håndtering af beklædningsfilm. Fremstillet af 5x10mm balsa.
9my Mylar rulles ud på passende underlag og rynker børstes ud. Gerne med en makup-børste, så rives der ikke hul i fimen.
Passende afdækning a åstedet før påføring af klæbemiddel.
3M77 er fortindelig til fastlimning af den tynde film.
Der sprayes lim lige ud i luften, ikke direkte mod emnerne. Afstand ca 40-50cm. Afvent ca 2 min, til limen er "faldet" ned på enmnerne.
Rammen lægges på filmen og ved hjælp af denne, vendes filmen så enmerne kan lægges på.
De "klistrede" enmer lægges nu ned på filmen og trykkes forsigtigt fast. Vær sikker på at filmen fæster til alle limflader.
Emnerne frigøres fra filmen på rammen ved hjælp af f.eks. en loddekolbe. Din limaplikator varmet over et stearinlys virker også fortrindeligt.
Her ses de færdigt beklædte dele, frigjort fra rammen.
Opklodsning og limning af haleplan, igen ved brug af Lego. Se bort fra det omtale tilt. Det laves senere.
Med forsigtighed gennemskæres for- og bagkant at vingen ved alle knæk. Skær kun ½ igennem listen.
"Bræk" forsigtig tipperne løse, men se til at listen ikke rives over. Tipperne klodses nu op og der tilføres lim i knækket.
Vingen holdes på plads af vægte mens den tørrer. Tørretid ved dette stade 2-4 timer.
Opkoldsning af højre centralplan. Denne del er uden vridning.
Opklodsning af venstre centralplan. Her er forkanten løfet ca 2mm.
Hold midten af vingen på plads med vægte og tilføj lim i knækket. Lad tørre grundigt, gerne natt
Med pålimet haleplan of finne, monteres den forventede motor og kroppens balancepunkt findes.
Opmærk hvor bagerste vingerør skal monteres. På denne model er det 12mm bag balancepunktet.
Mål op til placering af forreste vingerør. Mål din vinge fremfor mål opgivet på tegningen.
En måde at pålime vingestøtter på. Støtterne er "tacked" til Legoklodserne med en aning cyano. Disse kan efterfølgende løsnes med et barberblad.
Monter vingen ved at føre støtterne ned i vingerørerne. Din fritflyvende A6´er er nu færdig! Tillykke!
Byggeriet af den viste model, endte med en færdig vægt på 1,211gr.